Katedra: a magyar márka ismertségében rejlik a franchise ereje
Cégalapítás
Minden egy 1996-os, veszprémi diplomaosztót követő őszön kezdődött, amikor friss oklevelével a zsebében, tele tervekkel és álmokkal két jó barát megalapította a Nyelvtanoda Kft.-t. Nem sokra rá, még azon az őszön már meg is tartották az órákat az első csoport jelentkezőinek. Zimonyi Barbara és Véh Balázs azért döntöttek a vállalkozás alapítása mellett, mert a saját szakmai igényüket szerették volna kielégíteni – szemben a „poroszos” stílusú, nyelvtanra épülő, igencsak vitatott hatékonyságú gyakorlattal szemben az úgynevezett kommunikatív módszerrel, vagyis beszédcentrikusan akarták a nyelvet oktatni, és az egyetemi módszertanból már ismert is volt számukra ez a lehetőség.
Barbara és Balázs csak az üzletben alkotnak ütős párost, és máig fele-fele arányban tulajdonosai a kft.-nek, amelynek a több mint két évtizeddel ezelőtti alapítása óta csak a székhelyében történt változás.
Indulás
Ahogy a cég a fejlődés útjára állt, saját forrásból sikerült finanszírozni az oktatáshoz szükséges ingatlanokat és eszközöket. Így lett a Bajcsy-Zsilinszky úti, a város forgalmas helyén lévő épület is 2004-ben a tulajdonuk, és máig a cég központja. Az önerős beruházások mellett hitelfelvételre is sor került a vállalkozás életében, de nem ez volt a meghatározó a beruházások finanszírozásakor. - Nagy tudatosság nem volt ebben, emlékezik Balázs, ugyanakkor azt is hozzáteszi: „…tény, hogy komolyabb lehetőségek nem is adódtak számunkra a támogatási lehetőségek terén. A tanulást az állam és az unió is támogatja – tehát van lehetőség külső források bevonására, de nem intézményi szinten, hanem a partnereink révén. Az oktatásokat igénybe vevő vállalati vevőink által közvetetten juthatunk pénzbeli támogatáshoz.”
Az intézmény keretein belül oktatott nyelvek közül mindig is az angol volt a legnépszerűbb, míg a német nyelv iránti igény fokozatosan csökken, és volt olyan év is, amikor még a spanyol iránti kereslet is megelőzte azt. A tanfolyami kínálatban jelenleg 17 nyelv közül választhatnak a jelentkezők, a Katedra franchise rendszerén keresztül.
Növekedés – Katedra: a magyar márka ismertségében rejlik a franchise ereje
2004-ben Barbara és Balázs voltak az ötletgazdái egy olyan franchise rendszerű nyelviskola hálózat alapításának, amellyel új dimenziók tárulhattak fel a nyelvoktatásban. A motiváló erő viszonylag egyszerű volt: földrajzilag is szerettek volna növekedni, amihez gyors és kevésbé tőkeigényes megoldást kerestek. Másfél éves előkészület után társultak egy budapesti partneriskolával, és közösen megalapították a ma már 34 városban jelen lévő Katedra Nyelviskola Hálózatot.
Az országos Katedra Nyelviskola Hálózathoz csatlakozott nyelviskolák a működés minden lényeges elemében megújultak. A részletesen kidolgozott módszertan, az egységes minőségirányítási rendszer és a szigorú tanárfelvételi kritériumok egy egyedülálló nyelviskolai hálózat alapját teremtették meg. A hálózati iskolák a minőségi, kommunikatív nyelvoktatásra helyezik a hangsúlyt, tagjai olyan iskolák lettek, amelyek szervezettségükkel és szakmai felkészültségükkel addig is kiemelkedtek versenytársaik közül. A franchise hálózathoz való csatlakozás számukra is megteremtette a lehetőséget arra, hogy városukban a legjobb és legsikeresebb nyelviskolává fejlődhessenek. A jelenleg 32 városban működő Katedra Nyelviskola Hálózat 2008-ban elnyerte a Magyar Franchise Szövetség „Az év legdinamikusabban fejlődő fiatal franchise hálózata” díjat. Több alkalommal lett Superbrands és Magyar Brands-díjas iskola. Az eredményeit az alábbi számok tükrözik:
Árbevétel: 2,5 milliárd Ft
Lakossági tanfolyamok: 20 000 beiratkozó
Vállalati tanfolyamok: 2000 megszervezett tanfolyam
Nyelvvizsga: 12000 sikeres vizsgázó
Külföldi nyelvtanfolyamok: 200 fő
Természetesen vannak elképzelések arra vonatkozóan is, hogy a franchise hálózatot a határon túli, magyar ajkú területekre is kiterjesszék, de mivel a katedra, mint régi magyar kifejezés, értelmezhetetlen más nyelveken, ugyanakkor a franchise ereje éppen ennek az egy szónak, a márkának az ismertségében rejlik, a külföldi terjeszkedés egyelőre csak a jövőbeli tervek szintjén szerepel. Az IPSOS mérések alapján egyébként Balázs szavaival „szinte mérhetetlen” a márka ismertségének fölénye, és nincs is komolyabb országos konkurenciája. A franchise rendszer a reklámozásban is hatalmas versenyelőnyt jelent, biztosítja az országos médiában való intenzív és folyamatos jelenlétet.
Mérföldkövek: Bitbázis és szabaduló szobák
A franchise rendszer kiépítése és első sikerei éppen a 2008-as gazdasági válság időszakára estek, de mint Balázs mondja, financiális gondjaik nem voltak soha, stabilitás jellemző a cég életére. „Volt egy-két „kiugró” évünk, amikor nem az átlag felett tudtunk teljesíteni, olyankor források bevonásával igyekeztünk az új kihívásoknak megfelelni és a stabil működést fenntartani.”
Ezzel párhuzamosan folyamatosan érkeztek a motiváló erejű kihívások is: a vállalatok részéről fokozatosan a nyelvoktatáson kívüli szolgáltatások iránti igények is felmerültek. „Az informatikai oktatás mára szerves része lett az üzleti életünknek és új márkanevet is kapott. A Bitbázis alapötlete akkor merült fel, amikor Barbival a saját gyerekeinken érzékeltük, hogy az iskolai informatikai tudás nem biztosít elég tudásanyagot, és a gyerekek nagy része rengeteg időt tölt el a számítógép előtt, sokszor nem hasznosan, hanem nagyon veszélyesen… Olyan képzési programot szerettünk volna kidolgozni, amely a gyerekeket megtanítja egy értelmes elfoglaltságra. A programozás misztikus tudománynak számít, világszerte több mint 1.000.000 betöltetlen programozói állás van, és Magyarországon is több mint 20.000 képzett szakembernek lenne munkahely.”
Programozó gyerekek
És hogy mi történik a Bitbázisban? A 6 éves gyerekek masszívan programoznak, szoftvereket és robotokat egyaránt, van olyan tanítvány, aki saját maga írt egy szoftvert és a saját programja vezérelte a játékát is. Egyelőre domináns a fiútöbbség, jelenleg Balázs saját lánya az egyedüli - ez majd egy további fejlődési lehetőséget jelent.
Az iskolában a logikus gondolkodás és a problémamegoldó készség fejlesztése a cél, alsós és felsős korosztályok számára. A programozás fejleszti az algoritmikus gondolkodást, a problémamegoldó készséget, a tervezési stratégiák megtanulását. A programozás tehát megtanítja tanulni a gyerekeket.
Kiszabadulás
A csapatépítő tréningek kedvelt módszerei közé tartoznak az úgynevezett szabaduló szobák, melyek az interneten elérhető, szabad logika alapján működő szabaduló játékok élő változatai. Balázsék is egy néhány évvel ezelőtti csapatépítő tréningen próbálták ki először élesben, és Barbarától származott az ötlet, hogy a nyelviskola alatti pincében lévő üres helyiségek egy kis átalakítással erre a célra is hasznosíthatók lennének. A játék nem túl bonyolult, ám az egyszerűségében rejlik az ereje: egy szobába bezárnak 5-6 embert, akiknek csapatmunkában megfejthető feladatokkal kell valahogy megoldaniuk a kijutást.
Az ötletet gyors tettek követték: 2015-ben megvásárolták a székesfehérvári Escape Business nevű vállalkozást, és ma már 9 saját tematikával működtetnek szabaduló szobákat Veszprémen kívül Pécsen és Székesfehérváron is. Nyilvánvaló, hogy ezen a téren is a tobábbi terjeszkedés a cél! Országos lefedettséget készítenek elő IQ Bázis néven, a szobák és a feladatok tervezésben Balázs személyesen is részt vesz.
A szabaduló szobák tipikus felhasználási területei jellemzően a céges tréningek, de volt már születésnap, lánybúcsú lánykérés, sőt, válás is. A veszprémi IQ Bázisban 4 szoba 20 főnek ad élményt, a részvételi díj fejenként mozijegyhez hasonló kategóriájú.
Krízishelyzetek a jövőben?
A Nyelvtanoda Kft. múltjában nem fordultak elő jelentősebb krízishelyzetek, a mindennapok az automatizmusok mentén folynak, de a jövőt illetően komolyabb kihívásokra számítani kell. Ennek egyik oka, hogy jelenleg a felnőttképzés komoly átalakítás időszakában van, és a kormányzati törekvés az, hogy a szakképzési centrumok legyenek a meghatározóak. Ez egy erős, komoly infrastruktúrájú konkurens, jelentős mértékű állami támogatással a háta mögött, melynek kihívásaira az alábbi válaszok adhatók Balázsék szerint: egyrészt a vállalkozásaik szolgáltatásainak minősége iránti bizalom, másfelől a fehér foltok megtalálása. „Sok területen nem tudunk versenyezni a szakképzési centrumokkal, ezért azon kompetenciáinkat használjuk ki, melyeket a centrum jellegénél és működésénél fogva nem tud megoldani. A kiszervezett részfeladataikban vállalunk szerepet, besegítünk nekik és együttműködünk velük.”
Döntési mechanizmusok
A Katedra hálózatban egy 5 tagú szervezet, a franchise tanács a stratégiai alkotás fóruma. Tagjai a budapesti és a veszprémi nyelviskola tulajdonosa, valamint évente 3 más városból megválasztott kolléga. Legfőbb szerv a franchise értekezlet, melynek mindenki tagja. A Bitbázis és az IQ Bázis működésében a szakterületeiknek megfelelő döntéseket a két tulajdonos hozza, illetve együtt, konszenzussal határoznak. Balázs marketing, gazdálkodás, üzleti vonalon képezte tovább magát a Műegyetem MBA képzésén, Barbara pedig minőségbiztosítási szakmérnök lett a Pannon Egyetemen.
Jövőkép: technológiai kihívások
A fejlődés folyamatos és egyre intenzívebb: a cégtulajdonosok új üzletágakat szeretnének létrehozni, megerősíteni, emellett új oktatási területeket bekapcsolni kitörési pontként, továbbá a szolgáltatások körének bővítése is első helyen szerepel a terveik között. Utóbbi konkrétan azt jelenti, hogy a partnereiknek segítenek pályázati forrásokhoz jutni: elkészítik és menedzselik is a pályázati anyagaikat. Erős üzletág jelenleg a fordítás és tolmácsolás is, emellett van K+F projektjük is, amelyben óriási, határokon túllépő lehetőségek vannak. A megvalósítást saját erőből tervezik.
Ugyanakkor az alaptevékenység, a nyelvoktatás komoly technológiai változás elé néz, számos kutatás folyik a világban, amely azt célozza meg, hogy mesterséges intelligencia bevonásával oldja meg a kommunikációt az egymás nyelvét nem beszélő emberek között. Angol-kínai és angol-német nyelven bizonyos mértékig már működő eszközökről beszélhetünk. Balázs szerint a legnagyobb kérdést az jelenti, hogy az emberiség hogyan fog erre reagálni, lehet-e így üzletelni, barátságokat kötni, udvarolni…”Az alaptevékenységünk, az idegen nyelv oktatása lehet, hogy megszűnik, akár 2-3 éven belül. Ennek pontos bekövetkezése kiszámíthatatlan, de reális fejlemény lehet. Rengeteg kutatóközpontban dolgoznak a mesterséges intelligencia használhatóságán, a kérdés, hogy az emberiség is akarja-e majd használni a mindennapok során. Mi gazdaságilag kiszolgáltatott helyzetben lévő ország vagyunk, ami azt jelenti, hogy képesnek kell lennünk a más népekkel való kommunikációra, ezért használnunk kell majd az új technológiákat. Kérdés, hogy erre a változásra fel tudunk-e készülni? Tudunk-e csatlakozni hozzá? A jelenleg futó K+F projektünk részben erre a területre fókuszál. Amíg azonban ez nincs kiforrva, addig hiszünk abban, hogy érdemes oktatni a nyelvet.”
A nyelvoktatás iránti kereslet jelenleg még óriási, ennek egyik fajtája, az anyanyelvi környezetben történő oktatás pedig hatalmas iparág világszerte. A Katedra Travel-nek szerte a világon megvannak azok a partnercégei, akikkel éves szinten együtt dolgoznak. Több százan vesznek részt ezeken a programokon, a legrövidebb tanfolyam időtartama két hét, a leghosszabb egy évig tart, az átlagos jelentkező három hetet tud megengedni magának. A cég „luxusterméke” pedig a Perfekt Katedra, egy új magyar brand, melynek megalkotója dr. Székely Péter, és egyelőre csak a Nyelvtanoda Kft. saját 3 iskolájában elérhető, Veszprémben, Székesfehérváron és Pécsen. Franchise termékként még nem aposztrofálható, egyedi módszerre épül, melynek alapjai: az oktatók magas szintű anyagbeli ismerete és az erős készségfejlesztés. A tapasztalatok szerint az itt tanulók tudásszintje nagyságrendekkel felette van a hagyományos, kommunikatív módszerrel oktatott hallgatók szintjének.
Cégutódlás
A több mint 20 éves együttműködés után természetes, hogy a két tulajdonos között szóba kerül a cégutódlás kérdése is. Nem szeretnék, ha kapkodva, véletlenül törne rájuk ez a probléma, ezért ezt a témát is nagy tudatossággal és tervezéssel kezelik. A megoldás kulcsa Balázs szerint az, hogy a vállalkozásaik sikere a legkevésbé függjön egy vagy egyes személyektől. A franchise-ban például komoly know-howt alakítottak ki, amelyben szabályozottak a folyamatok, ezért az utódlás kérdése miatt nincs szükség aggalomra. És a végén még egy személyes tapasztalat: Balázs azt mondja, ha szeretnének kiemelni egyetlen tényezőt, amelynek az eredményeiket és az elért sikereket köszönhetik, az nem lenne más, mint a szerencse. A sok tényező egybevágása mellett, illetve ezekkel párhuzamosan a sorsnak volt a legnagyobb hatása a vállalkozásuk sikerére.